2018. július 24., kedd

2018. 07. 16. Hétfő


Immigration office, Mosolygó part és a küzdelem

A vendéglátóimhoz képest korán ébredtem, megreggeliztem, aztán Sarjo eljött értem és elindultunk az Immigration Office-ba (Bevándorlási Iroda), hogy elintézzük a vízumomat. Tömegközlekedéssel elmentünk a mezőgazdasági irodába, ahol a bátyja dolgozik, hogy az ő kocsijával menjünk Banjulba. A kocsihoz sofőr is jár, ha valakinek kocsija van, az azt jelenti, hogy sofőrként dolgozik is. Itt nem tudom, hogy a kocsi kié volt, mindenesetre volt sofőrünk, akit ki kellett fizetni. Út közben végre lett netem, belebújtam a telefonomba, le kellett adni az életjeleket, meg mindenki faggatott, hogy milyen a hely, hogy érzem magam. Megérkeztünk Banjulba, a városhatárnál fegyveres őrök ellenőrzik az autókat, de csak lelassítottunk, bekukucskáltak és mentünk is tovább. A belvárosban áthaladtunk a kocsival a diadalív alatt, ez a város egyik látványossága, van mellette egy tribün szerűség is, sok székkel, gondolom nemzeti ünnepségeknél ide gyűlnek össze az emberek. A bevándorlási irodában dolgozik Sarjo sógora, őt kerestük meg, ő felel a határvédelemért. Protekció, meg helyi kapcsolat nélkül elég nehéz lenne ezt a procedúrát végig járni, én nem is értettem teljesen, hogy milyen leveleknek milyen szervezeteken kell átmenni. Az egyik egyenruhás kérdezte honnan származom, mondtam, hogy Magyarország. „Á, az az ország ahol kriminalizálják a betelepülőket? Vajon a gambiai vendéglátód is el tudna menni Magyarországra úgy, ahogy te most itt vagy? Hogy van ez? Mi ingyen adunk vízumot, ti meg lezárjátok a határokat?” Mondtam, hogy a miniszterelnök nem a barátom, nem értek vele egyet és nem tudok vele mit csinálni. Mivel nem saját vállalkozást akarok csinálni Gambiában meg nem nyaralgatás céljából kell a vízum, hanem mert önkéntes munkát szeretnék végezni, amire meghívtak, nem nagyon talált rajtam fogást a tiszt, de sokáig kukacoskodott. „Nyissátok ki a határaitokat, különben legközelebb te sem jöhetsz ide csak úgy.” - bökte oda búcsúzóul. Rajta kívül mindenki nagyon udvarias és segítőkész volt. Végül nem sikerült elintézni a tartózkodási engedélyt, de a tandemtársamnak is kell a papír, majd együtt egy füst alatt letudjuk. Gambiába európaiként az országba lépéskor 28 napos turista vízumot adnak, ha valaki hosszabb ideig akar maradni, tartózkodási engedélyt kell kérni, ezt az Immigration Officeban lehet megtenni, kel hozzá útlevél meg 2 igazolványkép. A bevándorlási iroda körül vannak bodegák, ahol lehet fotót csináltatni.
A Bevándorlási Irodából visszamentünk Haddy-ékhoz, marhapörkölttel vártak minket, ami nagyon hasonló a magyar pörkölthöz, szaftja van, kicsit csípős is, csak ők paradicsomszósszal készítik és rizzsel eszik. Púposan megpakoltak egy tányért, kb. 2 férfias adaggal, és letették elém, hogy akkor ezt meg kéne enni. Nem tudom, meddig fog tartani ez a libatömő hozzáállás, igyekszem tartani a tempót, de remélem később majd úgy és annyit eszünk amennyit szeretnénk. Minden nagyon finom, csak ez a nyomás még nekem is sok. Az estebéd közben Sarjo megemlítette, hogy pénteken lesz egy tehetségkutató verseny a faluban, különböző kategóriákban, és hogy kéne csinálni hozzá egy szórólapot, meg tudom-e csinálni. „Rendben, holnapra kész lesz.” Délután Haddy-ék kivittek megmutatni a tengerpartot. Gambia strandjait „Mosolygó part”-nak hívják, és az emberek mentalitásából ez telesen érthető is. Az útra Haddy popcorn-t készített, papírlapokból tölcséreket formázott, mindenkinek volt egy teli papírkája. Ők cukorral szórják meg a forró popcorn, én sóval kértem. A maradékomat megkóstolta Haddy, monda, hogy így még nem próbálta, de ízlik neki. A parton sétáltunk egyet, elég kihalt volt, az éttermek, hotelek és bodegák zárva voltak, a szezon novembertől tavaszig tart, ilyenkor csak a helyiek járnak ki, amikor nem esik az eső, fociznak, esetleg edzenek. A strandolás/fürdés itt sem divat. Én nézegettem a hullámokat, hogy túl kicsik lennének szörfözéshez, Haddy kérdezte, hogy be mernék-e menni ebbe a vízbe, mert ő fél tőle. „Persze” – mondtam. Sétáltunk egyet, fotózkodtunk a parton, egy pasi a lovát akarta bérbe adni, hogy elvisz minket lovagolni, de csak képeket csináltunk a lóval. Kicsi Ibrahim-ot feltettük a lóra, hogy ő menjen, de nagyon félt, inkább nem erőltettük. A séta után hazamentünk, bezárkóztam a szobába, hogy megcsináljam a szórólapot, de annyira izzadtam, hogy előbb elmentem zuhanyozni, meg kihasználva a frissen szerzett internetet újra elvesztem a válaszolgatásban. Ahogy a fürdő küszöbén ücsörögve pötyögtem a telefonon, megláttam, hogy valami mozog. Mintha a szőnyeg mintája mozdult volna meg, először azt hittem csak én képzelek oda valamit, aztán megláttam egy tenyér méretű (Kb 8 cm átmérőjű, de legalább vékony lábú) pókot. „Üdv a trópusokon.” Felugrott bennem az adrenalin, felkaptam a cipőmet és elkezdtem üldözni. Természetesen nem sikerült, a pók bemenekült Haddy 20-30 párból álló cipőkollekciójából felhalmozott kupacba. Kihasználva az internetet elkezdtem keresgélni, hogy milyen pók lehetett. Találtam egy listát, „A 8 leghalálosabb pók Gambiában”. Kisbarátunk szerencsére nem volt benne ebben a toplistában, úgyhogy gondoltam nagy baj nem lehet. Cserébe olvastam mindenféle rettenetről, hogy milyen rovarok és paraziták, hogyan raknak petéket az ember bőre alá. „Nonszensz, ezt abba kell hagyni, ezek extrém kivételek!” – nyugtattam magam. A nagy ijedség után gondoltam megvacsorázok, kimentem a szobából és megmelegítettem az ebédem maradékát, ami még mindig termetes adag volt, közben alkudoztam Haddy-val, hogy ne tegyen rá plusz rizst. Vacsora közben elmeséltem neki, hogy egy hatalmas pók van a szobában, szemmel láthatóan nem nagyon hitt nekem, szerintem csak azt gondolta, hogy úgy általában nem találkoztam pókokkal és félek tőlük. „Jaj ezek nem bántanak” – persze, hogy nem… , de ez akkora volt, hogy azon gondolkodtam, hogy megtartom háziállatnak, fogselyemből csinálok neki kis pórázt, meg kap a nyakába egy kis csengettyűt. Haddy bejött a szobába a kis kézi seprűvel meg egy kislapáttal, levadászott egy aprócska pókot, majd megkérdezte, hogy ez volt-e az. Mondtam, hogy nem, de hagyjuk, biztos nem bánt, és majd valahogy megbarátkozok az új lakótársammal. Leültem, hogy megcsináljam a szórólapot, de nem hagyott nyugodni, hogy körülöttem portyázik a kis háziállatom. Felkeltem, éreztem, hogy csak az egyikünk élheti túl az estét. Elkezdtem körülnézni az elemlámpával és felforgatni a dolgokat, végül megtaláltam, természetesen a hátizsákomból szaladt ki. Csak egy dobásom volt, ha megint eltűnik, nem fogom tudni elkapni, összeszedtem minden vadászösztönt és a földhöz csaptam a cipőm. Talált! Kinyiffanva akkorára húzta össze magát, mint egy nagyobb gesztenye. Felemelt karokkal ugrálva mentem ki a szobából, hogy elújságoljam Haddy-nak a diadalt. Egy kislapáttal kivitte a pókot – „Hát ez tényleg nagy darab volt.” Végre nyugodtan tudtam dolgozni, hajnal 3-4-re lettem kész a szórólappal, nem akartam másnapra hagyni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Elvarratlan szálak

Először is elnézést mindenkitől, aki lelkesen olvasta a blogot, illetve olvasta VOLNA, ha szorgalmasan írogattam volna. Sajnos túl optimista...