2018. augusztus 4., szombat

2018. 07. 21. Szombat


Névadó ünnepség és bemutatkozó látogatások

Későn keltünk, nem volt áram, hiába dugtuk be a hűtőt, nem ment. Szóltunk a főbérlőnknek, kiderült, hogy tönkre volt menve egy biztosíték, és elfogyott a kredit a villanyórából. Az elektromosság úgy működik, hogy az ember krediteket vásárol, kap egy kódot, azt bepötyögi a biztosítékon található gombokkal és lehasználja az előre befizetett kilowattokat. A kreditvásárlást meg lehet tenni a városban közvetlenül a szolgáltatótól, vagy lehet telefonon keresztül csinálni, ilyenkor drágább, mert a SIM kártyára töltött pénz után a telefonszolgáltató is lesápolja a maga részét. Elkezdtem aggódni, hogy akkor az egész házban nem volt áram, megnéztem a tulaj fagyasztóját, ahova a húsokat tettük. A fagyasztó nem ment egyáltalán, még csak hűvös sem volt, a hús bűzlött, dobhattuk ki az egészet. Haddy még ott próbálkozott, hogy csirkemell nem olyan vészes, és ha jól átsütjük jó lesz az még… Én megmondtam, hogy mi biztos nem fogjuk megenni, ha szeretné, tartsa meg, de mi inkább kidobjuk. Valószínűleg a fagyasztó napok óta nem ment, szörnyű volt az egész, főleg így, hogy rengeteg pénzt dobtunk ki így. A szervezet tagjai vitatkoztak a házigazdánkkal, elküldtek egy lányt a városba alkatrészért, hogy megszereljék a biztosítékot, és feltöltötték kredittel a rendszert. Reggel főztünk egy nagy adag rizst, annak is kellett már nagyon a hűtő, délutánra azt mondták menni fog.
Délután körbe látogattuk a falu vezetőit. Nem nagyon tudtuk követni, hogy ki kicsoda, és nem is volt mindenki otthon, de a helyi protokolláris körök nagy részét letudtuk. Találkoztunk például Cham-mal, aki a hatvanas években a faluban elsőként tanult meg angolul.
Közben bekukkantottunk a névadó ünnepség előkészületeibe is, főztek az asszonyok, készítettek-rizst, kecskét, csirkét, és még sok minden mást, a fűszereket nagy mozsarakban őrölték. A vezetők látogatása után visszamentünk az esti ünnepségre, sokan a bejáratnál ültek kint, mert a benti kertben hangos volt a zene. Ilyenkor a házat ahol élnek, berendezik, mint egy szórakozóhelyet. Bérelnek rengeteg széket, hangfalakat diszkóvilágítással, DJ-t, és mindent, ami kell a nagy felhajtáshoz. Mindenki afrikai ruhákba öltözik. Sokan az ilyen ünnepségeken összeöltöznek, az asszonyok megveszik ugyan azt a textíliát, és mindenki varrat magának ruhát a saját ízlése szerint. Rengeteg mintájú anyag van, egy idősebb nőn például olyan textília volt, amin az előző elnök portréja és neve volt jó nagyban, aki a faluban nagyon népszerű. Nem tudtam nem megbámulni, később Haddy elmondta, hogy az elnök népszerűsítésére rengeteg textíliát gyártottak, talán még most is lehet kapni a faluban.
Az ünnepségen wonjo-t kínáltak, ez egy nagyon édes, piros sűrű ital, hibiszkuszvirágból csinálják, ebben menta is volt. Csirkét és rizst főztek, kisebb csoportokban körbe ültek az emberek, és minden kör közepére letettek egy tál ételt. A fűszerezésben volt liszt, így én nem ehettem, kínáltak még wonjo-val de nekem túl édes volt. Kézzel ettek, a mi körünkben az étel jobb részeit mind Dilfuza térfelére tették. A vacsora után tánc volt, kicsit mi is csatlakoztunk. Jól éreztük magunkat, de nem maradtunk sokáig, mert tudtuk, hogy korán kell kelnünk.
Otthon én is kerestem magamnak valami vigasz-vacsorát, a leggyorsabb kaja általában a rizs és a rojás volt. Lefekvés előtt még leültem kicsit írni. Nagyon meleg volt, a tulaj azt mondta, ne használjuk a házban lévő nagy ventilátort, mert nagyon sokat fogyaszt, de Sarjo azt monda, ha meleg van, használjuk nyugodtan. Ahogy a felfújható matracomon ültem a laptopommal az ölemben, hirtelen egy erős furcsaságot éreztem a combomon, azt hittem valami hatalmas bogár mászik rajtam, aztán a furcsa érzés felerősödött és átterjedt a jobb kezemre, amivel a laptopot fogtam. Akaratomon kívül nagyon hangosat kiabáltam, nagyon ijesztő volt, közben tudatosult bennem, hogy áram ráz éppen, nem tudtam koordinálni a mozdulataimat, de valahogy ledobtam a laptopot, a képernyője hátracsapódott a földre. Zihálva meredtem magam elé, Dilfuza bejött a szobába, és kint a ház előtt diskuráló helyiek is hangosabban tanakodtak, biztos hallották, ahogy üvöltök. Konstatáltam, hogy élek és semmi bajom, és a laptop is működött. Megnyugtattam magamat és Dilfuzát is, hogy minden rendben, csak nagyon megijedtem. Valószínű azért történt az áramütés, mert Dilfuza bedugta a nagy ventilátort, és sérült lehetett a kábel, kóboráram lett a rendszerben, ami nagyon ügyesen megtalált engem. Így aznap is ventilátor nélkül aludtunk, a hajam napok óta nem tudott megszáradni, kicsit kezdtem torokfájósan göthös lenni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Elvarratlan szálak

Először is elnézést mindenkitől, aki lelkesen olvasta a blogot, illetve olvasta VOLNA, ha szorgalmasan írogattam volna. Sajnos túl optimista...